Groep 6

Microbit lab

Microbit op bezoek in groep 5 en 6. Vandaag ging groep 6 voor de tweede missie.
De micro:bit is een kleine, krachtige computer welke je volledig kunt programmeren, aanpassen en bedienen om je digitale ideeën, games en apps te combineren met de echte wereld. Hij is slechts 4cm bij 5cm en is speciaal ontworpen om leuk en eenvoudig in het gebruik te zijn om zo de kinderen te stimuleren te programmeren en dingen te bouwen welke door de micro:bit worden aangestuurd.

 

Als afsluiting van Blink Stadsmakers (wereldoriëntatie) hebben de leerlingen in groepjes hun stad van de toekomst gebouwd. In dit filmpje laten ze zien wat ze gebouwd hebben.

 

De eerste periode zit er alweer op; de herfstvakantie is achter de rug.

Goed van start:
Met ons kleine clubje hebben we hard gewerkt om alles zo goed mogelijk te doen. Daarvoor was het belangrijk dat we eerst samen afspraken welke regels daarvoor nodig waren. Wij willen graag een leuke, rustige en gezellige klas zijn, waar iedereen aardig doet tegen elkaar.
Ook willen we elkaar graag helpen als het even niet lukt.
Met elkaar hebben we gekeken welk gedrag daar bij hoort, wat de consequenties zijn als het niet goed gaat.
Maar veel belangrijker, welke beloning kunnen we verdienen als we het goed doen.
Als deze afspraken hangen zichtbaar op het raam en zo hopen wij te groeien dit schooljaar!


Rekenen:
In de eerste maanden hebben we nog veel herhaald van wat we in groep 5 al geleerd hebben, zoals cijferend optellen en aftrekken, keersommen en deelsommen. Nu zijn we een stapje verder gegaan en maken we sommen als 40x50 en de buursommetjes 39x50 en 41x50. Na de herfstvakantie gaan we oefenen voor het groot tafeldiploma van groep 6: alle tafels moeten we straks snel op kunnen zeggen (een halve minuut per tafel) en ook door elkaar meteen de antwoorden kunnen noemen. Daar kunnen de kinderen best wat hulp van thuis bij gebruiken!

Taal:
In de taalles hebben we nog eens herhaald wat een werkwoord is, een lidwoord, een voorzetsel, een zelfstandig naamwoord en een bijvoeglijk naamwoord. Ook hebben we geleerd wat een persoonsvorm en een onderwerp is, hoe je die kunt vinden. Belangrijk, want persoonsvormen hebben hun eigen spellingsregels, die we in de loop van groep 6 al gaan leren voor de tegenwoordige tijd.

Modefeest:
Dit schooljaar organiseren de juffen en meesters geen grote feestdag om hun verjaardag te vieren. In onze groep waren wij in september als eersten aan de beurt om de verjaardag van meester Alfons (65) en juf Daniëlle (41, pas in januari jarig) te vieren. Wat was het een feestelijke dag. Alle spelletjes die we deden hadden te maken met mode. Natuurlijk mochten we ons ook verkleden en schminken en als echte fotomodellen op de foto.
Die foto’s moesten natuurlijk ook nog in prachtige zelfgemaakte en versierde fotolijstjes komen en daar hebben we onder het genot van wat lekkers te eten en drinken heerlijk aan gewerkt, zodat we het de volgende dag meteen thuis konden laten zien.

Tekenen:
Bij tekenen zijn we nu begonnen met 3D-tekenen. Vierkanten, driehoeken en rondjes om mee te beginnen. Engelse drop kan dan heel goed als voorbeeld gebruikt worden. En omdat het zonde is om dat alleen maar te bekijken hebben we ze ook nog mogen proeven…

En toen…
Bij het project hebt u online kunnen zien wat er in alle groepen rondom het thema “En toen…” gedaan is. Wij hebben het uitgebreid gehad over de Watersnood van 1953. Wat fijn dat we zoveel interviews met ooggetuigen terugkregen. Het gaf de kinderen veel inspiratie om hun eigen verhaal over de watersnood te bedenken. Al die verhalen hebben we gebundeld tot ons eigen “Watersnoodboek”.

Blink:
Na de “aardse extremen” over o.a. onweer, vulkanen, aardbevingen, tsunami’s, tornado’s zijn we nu deze week begonnen met ons volgende thema van onze wereldoriëntatiemethode: “Stadsmakers”. We kijken terug in de tijd hoe en waarom de steden ontstaan zijn, hoe de steden er nu uitzien en wat een stad nodig heeft, nu en in de toekomst. Natuurlijk gaan we ook zelf onze eigen stad bouwen in de klas!

OPROEP:
Bij het werken op de Chromebooks is het fijn, dat iedere leerling zijn eigen oortjes of koptelefoon heeft. Nog niet alle kinderen hebben die op school. Is het mogelijk dat uw zoon of dochter die meeneemt naar school als dat nog niet gebeurd is?
Oortjes graag in een etuitje en de koptelefoon met een naamsticker.

Je kunt zien: er wordt hard gewerkt in groep 6.

 

Buiten leren op 22 september

Een ideale dag om mee te doen aan de landelijke buitenlesdag. Groep 6 wisselde de binnenlessen af met een buitenles rekenen, spelling en tekenen.

Alfons Govers agovers@prisma-scholen.nl ● Groepsleerkracht groep 6 op maandag t/m woensdag
Daniëlle Hoogesteger dhoogesteger@prisma-scholen.nl ● Groepsleerkracht groep 6 op woensdag t/m vrijdag.